»Poljubno število ljudi naj sedi tako, da sestavljajo krog, z obrazi naj bodo obrnjeni proti središču kroga. Prostor osvetlite s temno modro lučjo. Začnite enostavno opazovati svoje dihanje. Vedno bodite opazovalci. Postopoma dovolite dihanju, da postane slišno. Nato postopoma vpeljite svoj glas. Dovolite glasilkam, da vibrirajo na način, ki vam je povsem naraven. Dovolite, da se intenzivnost vibriranja zelo počasi veča. Nadaljujte čim dlje, naravno, in dokler vsi drugi niso tiho, ves čas pa opazujte svoj cikel dihanja. Različica: pretvori glas v inštrument.«
Zgoraj zapisana vaja oz. skladba Nauči se leteti, prva iz cikla Zvočnih meditacij, je bila moj prvi stik z ustvarjalnostjo ameriške skladateljice Pauline Oliveros. Bilo je pozno poleti, v gozdu, blizu idilične švedske vasice Kalv, kjer vsako leto prirejajo festival sodobne glasbe. Del festivalskega dogajanja je sestavljal zvočni sprehod, krojen po navodilih, kreiranih iz del Pauline Oliveros, izjemne raziskovalke zvoka. Udeleženci smo dobili navodila in hitro spoznali, da je tiha hoja skozi gozd, brez pogovora, vse kaj drugega kot pa tiha. Povsem očarana nad slikovitostjo zvokov – piša vetra, šumenja čevljev po odpadlem listju, petja ptic, oddaljenem, komaj zaznavnem hrupu avtomobila … – sem se spopadla s središčnim pojmom umetničinega ustvarjanja, in to je globoko poslušanje. Nauči se leteti pa je zvokom okolice dodal še skupinsko meditativno izvajanje tonov, ki so vsakemu posamezniku najbolj naravni. Učinek je resnično neverjeten in občutek po globljem dojemanju zvoka ostane z udeležencem še dolgo, prav tako želja po srkanju in sintezi vseh zvokov, ki so v naši okolici.
Sara Železnik*
Celoten članek najdete v tiskani izdaji glasbene revije Glasna. Letna naročnina nanjo znaša 16 € (4 številke).
* V tiskani izdaji revije nas je obiskal tiskarski škrat,
saj smo pod članek Sare Železnik podpisali
drugo avtorico. Za napako se opravičujemo.